Veel conflicten ontstaan als gevolg van domme misverstanden, of beter: gebrekkige communicatie. Ook in de voetballerij komt dit maar al te vaak voor, zie de verhalen onder het kopje ‘Conflicten’. Te weinig communicatie, onduidelijke communicatie, emotionele communicatie etc zorgt voor irritaties die op hun beurt weer niet, onvoldoende, of op een verkeerde manier bespreekbaar worden gemaakt.
Vraag als als je iets dwars zit of je iets wil weten zelf om een gesprek met je trainer. Doe dat niet net na afloop van de wedstrijd, of terloops in de kantine aan de bar, maar maak een afspraak om er op een rustig moment de tijd voor te nemen. Bijvoorbeeld: Trainer, wanneer kunnen we een kop koffie drinken, want ik wil graag even met je over een aantal dingen praten.
Praat dan van wel louter en alleen over jezelf en wat jou dwars zit: Dus niet: ik snap niet dat je Jan centraal in de verdediging zet en niet mij, want ik kan dit en dit beter dan hij, maar: wat moet ik anders doen of verbeteren om centraal in de verdediging te kunnen spelen?
Immers, ongevraagd je mening/kritiek over anderen wordt veelal niet op prijs gesteld (uitgezonderd misschien als je de aanvoerder of sterspeler van het elftal bent).
Geef aan het einde van het gesprek een korte samenvatting van wat jullie hebben besproken en spreek af hoe jullie daar mee verder gaan.
Tien tips om rustig te blijven in een gesprek
Wanneer je emotioneel reageert, kan een gesprek makkelijk ontaarden in een vervelend conflict. “Tel tot 10” is een veelgehoord advies, maar dat is slechts één van dingen die je kunt doen om kalm te blijven en het gesprek in een prettige sfeer te laten plaats vinden.
Onderzoek je gedachten
Soms ontaardt een kleine irritatie bijna automatisch in een grote strijd. Ga voor jezelf na welke gedachten er bij je opkomen als je zo’n irritatie voelt. Waar word je zo boos van? Door afstand te nemen kun je er neutraler naar kijken en het probleem rustig oplossen.
Leef je in in de ander
Als iemand zich anders gedraagt dan jij zou willen, bekijk de situatie dan eens van de andere kant. Als een medespeler de bal niet naar jou speelt, dan heeft hij je misschien niet gezien. Het hoeft niet te betekenen, dat hij de bal niet naar jou zou/had willen spelen.
Durf jezelf onder ogen te zien
Soms zegt iemand iets tegen je dat hard aankomt. Maar waarom eigenlijk? Van goede kritiek kun je juist iets leren over jezelf en de ander. Overdrijf de betekenis niet: als iemand je een verwijt maakt dan draait het meestal om je gedrag, niet om jou als persoon. Durf je minder fraaie kanten onder ogen te zien zonder jezelf naar beneden te halen.
Durf je eigen beslissingen te nemen
Een conflict is vaak bedreigend door het idee dat jouw wensen en verlangens ondermijnd worden, je de strijd verliest en iemand anders macht over je uitoefent. Maar je bent niet het slachtoffer van de situatie en je bent vrij om je eigen beslissingen te nemen. Als een coach iets van je vraagt waar je weinig voor voelt, vraag dan waarom hij dat belangrijk vindt en onderhandel dan over een oplossing.
Krop je ergernis niet op
Trek aan de bel vóór de spanning te hoog oploopt en vertel de ander waar je een probleem mee hebt.
Geef concreet aan wat je wilt
Ruzie ontstaat vaak door jij-verwijten met woorden als ‘altijd’ en ‘nooit’ (‘jij geeft mij nooit uitleg’), persoonlijke beschuldigingen (‘je hebt geen discipline’) of zelfs dreigementen. Daar bereik je niks mee.
Je kunt beter beleefd blijven en concreet aangeven wat je van de ander wilt, liefst met een ik-boodschap. ‘Ik zou het fijn vinden als je mij uitleg wil geven’
Praat in de wij-vorm
Door te praten over ‘ik’ en ‘jij’ benadruk je de tegenstellingen. Praat liever over oplossingen in de ‘wij’-vorm. ‘Hoe kunnen we er voor zorgen dat de sfeer goed blijft?’ Je zult zien dat de ander meestal welwillend reageert op wij-oplossingen.
Toon je gevoelens en luister
Misschien voelt het ongemakkelijk, maar door je gevoelens te laten zien en naar de ander te luisteren kun je uit het conflict stappen. ‘Ik vind het vervelend dat we zo zitten te kissebissen. Hoe kunnen we dit samen oplossen?’
Ken je eigen reactiepatroon
Als je weet hoe je in een conflict meestal reageert, dan kun je op zo’n moment kiezen voor een andere reactie. Bijvoorbeeld jezelf inhouden in plaats van meteen boos reageren, of een gesprek aangaan in plaats van weglopen.
Tel tot tien
Als een conflict toch uit de hand dreigt te lopen, dan kun je het beste even helemaal niets doen. Tel tot tien, haal diep adem of neem een time-out. Verwerk je boosheid of verdriet, voordat je het conflict probeert op te lossen.
Bron
Zo blijf je rustig tijdens conflicten, artikel van psycholoog drs. Agnes Koegler in Mind Magazine (mei 2008)
Mentale beleiding