fbpx

Acht tips om een ​​nepagent te herkennen

Sommige profvoetballers werken met een zaakwaarnemer om een stage of een contract bij een club te regelen. Als je dat wil doen, pas op- vooral als je de zaakwaarnemer niet persoonlijk kent. Er zijn mensen die doen alsof ze je helpen, maar proberen je geld af te troggelen. 

Hier zijn acht tips om ervoor te zorgen dat je ze ziet aankomen.

 

Rode vlag 1: Geld eisen

Een veel voorkomende truc is om te doen alsof ze een proef voor je hebben gevonden. Als je deze kans wilt grijpen, zeggen ze, moet je inschrijfgeld, accommodatie, eten of reiskosten betalen. Sommige makelaars vragen 100 of 200 euro, maar soms moeten spelers zelfs 4.000 euro betalen.

Als je wordt uitgenodigd voor een echte trial of je echt de kans krijgt om een contract te tekenen bij een club, dan is het vaak de club die de kosten dekt. Betaal daarom nooit iemand voordat je op proef gaat of voordat je een contract tekent. 

Zorg ervoor dat de overeenkomst met een zaakwaarnemer  de hoogte van de vergoeding duidelijk maakt en dat deze moet worden betaald nadat het clubcontract is ondertekend.

Ook zullen nepagenten vaak vragen om betalingen via Western Union, MoneyGram of soortgelijke geldovermakingsdiensten, aangezien het voor hen veel gemakkelijker is om op deze manier anoniem te blijven.

 

Rode vlag 2: Geen schriftelijk contract

Nepagenten zullen over het algemeen geen schriftelijke overeenkomst voorstellen of willen aangaan. Dit zou alarmbellen moeten doen rinkelen. Als u een voorgestelde schriftelijke overeenkomst krijgt aangeboden, onderteken deze dan niet zonder deze aandachtig te lezen en juridisch advies in te winnen.

 

Rode vlag 3: Geen persoonlijk contact

Een echte agent neemt de tijd om je te leren kennen, je carrièreplannen en je wensen te bespreken en nog veel meer. Een echte agent zal dit over het algemeen doen door je persoonlijk te ontmoeten. 

Een agent die je niet persoonlijk wil ontmoeten, zou je zeer achterdochtig moeten maken.

 

Rode vlag 4: Berichten op sociale media

Sociale media kunnen het werk van bedriegers erg gemakkelijk maken. Ze kunnen een account aanmaken op LinkedIn,Twitter, Facebook of Instagram, een valse naam gebruiken en de foto van iemand anders aan hun profiel toevoegen. Dit is gebruikelijk bij nepagenten. Een agent die alleen via sociale media communiceert, zou je erg achterdochtig moeten maken. Het is zeer onwaarschijnlijk dat je via social media een serieus contract of een proefuitnodiging krijgt.

 

Rode vlag 5: Brieven die er officieel uitzien

Nepagenten gebruiken meestal brieven met logo’s van voetbalorganisaties zoals de FIFA of bekende clubs om hun voorstel geloofwaardig te laten lijken.

 

Rode vlag 6: Aanbiedingen van topclubs

Het is onrealistisch dat clubs die op het hoogste professionele niveau in Europa spelen contracten en uitnodigingen voor een proefperiode sturen naar spelers die niet professioneel hebben gespeeld. 

Als je een aanbieding ontvangt die te mooi lijkt om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook zo. 

Neem contact op met de club om te controleren of het aanbod dat je hebt ontvangen echt is.

 

Rode vlag 7: Negatieve opmerkingen

Doe onderzoek naar de zaakwaarnemer  die u heeft benaderd. Controleer zijn of haar sociale media-accounts voor opmerkingen. Als je opmerkingen ziet die zeggen dat de persoon niet te vertrouwen is, wees dan heel voorzichtig. Neem indien mogelijk privé contact op met de persoon die de opmerking heeft gemaakt en vraag om meer informatie.

 

Rode vlag 8: Selfies met sterren

Nepagenten posten graag selfies met beroemde voetbalmensen zoals spelers, coaches en regisseurs op hun sociale media-accounts. Ze denken dat het hen geloofwaardiger zal maken. Geloof het niet. Over het algemeen weten bekende voetballers niet wie een selfie maakt. Iedereen kan om een selfie vragen.

Als je twijfelt over een aanbod voor een proefperiode, een contract of als je ondersteuning wilt, neem dan contact op met je spelersvakbond of FIFPRO, of met MijnVoetbalTalent.