Home / Artikelen / Omgaan met tegenslag / Mentaal omgaan met de kou
Mentaal omgaan met de kou
31 december 2013

Na een korte pauze, beginnen over een paar dagen de meeste trainingen weer. Veel profclubs gaan naar de zon, maar zullen, net zoals veel amateurs, er niet aan ontkomen in de kou te moeten trainen. West Bromwich Albion sport psycholoog Tom Bates vertelt hoe je mentaal om kan gaan met de kou.

 

SLUIT DE KOU BUITEN

"Concentreer je volledig op de oefeningen die je moet doen. Visualiseer dat je succes hebt of ga in gedachten door al je taken en verantwoordelijkheden. Dit zal direct je aandacht weg richten van de kou en verder naar de dingen die je wel kunt controleren, namelijk je prestaties."

 

BEWEGEN + GLIMLACHEN = WARMTE

Reageer op de gedachte 'het is koud' met beweging en een glimlach. Dit verhoogt de hartslag, doorbloeding en temperatuur, alsmede activeert het de productie van het schildklierhormoon. Dit helpt je meer ontspannen, comfortabel en gefocused te voelen."

 

PROGRAMMEER JE LICHAAN IN OP WARM BLIJVEN

"Het denken van ‘warme’ gedachten zal de hardwear van de hersenen veranderen. Als je je hoofd vertelt dat het warm is, zal het reageren door dat ook te denken en voelen. "

 

HAVE FUN, BEVRIES NIET

”De hersenen veranderen op een neurologische manier tijdens langdurige blootstelling aan koud weer. Mensen zijn sneller boos en geïrriteerd, hebben een lagere stress tolerantie. Voorkom de ellende door van de warming-up een snelle, leuke en plezierige sessie te maken."

facebook twitter