Home / Artikelen / Overig / Mentale wedstrijdvoorbereiding: schud de wedstrijdspanning van je af
Mentale wedstrijdvoorbereiding: schud de wedstrijdspanning van je af
23 december 2012
Bereid je mentaal voor op de wedstrijd met deze handleiding afkomstig van West Brom sport psycholoog Tom Bates

 

VISUALISEER JE SUCCES DE AVOND TEVOREN

Op dit moment is al het werk voor de voorbereiding gedaan, dus het is tijd om te relaxen. Pak veel rust, kijk een film of maak een ommetje voor wat frisse lucht. Maar, besteed voordat je naar bed gaat op zijn minst 20 minuten aan het visualiseren van de perfecte prestatie in the wedstrijd van morgen.

START DE WEDSTRIJDDAG MET JE FRIS TE VOELEN

Start je wedstrijddag met een beeld, plaatje, of uitspraak die je positief bekrachtigd. Zeg tegen jezelf,  “vandaag is mijn dag”, “ik voel me geweldig vandaag”, “de wedstrijddag is mijn favoriete dag”. Als je zenuwachtig wakker wordt, vraag je dan af of je je goed hebt voorbereid. Als dat het geval is, dan heb je je werk gedaan; denk dan alleen nog aan de dingen die je kunt controleren.

KRIJG ENERGIE VOOR DE START

Het gaat erom dat je energiek bent op de wedstrijddag. Speel je favoriete muziek op de weg naar het veld, praat over de dingen waar je team goed in is met je teamgenoten en focus op de dingen die goed gingen in de training. Praat met elkaar over ieders rol en verantwoordelijkheden in het team om op die manier duidelijkheid en zekerheid bij iedereen op te bouwen.

KOM IN DE FLOW DOOR JE ADEMHALING

De kleedkamer is de perfecte plaats om met je hoofd in de flow te komen. Een gecontroleerde ademhaling kan je helpen om te focussen. Haal langzaam en diep ademhaling. Het kan bizar klinken, denk bij het ademhalen dat je kracht, snelheid en positiviteit inademt en stress uitademt. Herbevestig je positieve gedachten en je taken in het team.

TUNE JE GEEST IN OP DE WEDSTRIJD

Concentreer je tijdens de warming-up op de wedstrijd en prepareer je lichaam op 90 minuten. Focus je totaal op het je uiterste best doen met betrekking tot alle aspecten van de wedstrijd. Dit elimineert de neiging van je geest om afgeleid te worden.

KWEEK TEAMSPIRIT, IT’S GAME TIME!

Speel voor het fluitsignaal de bal rond met je teamgenoten en krijg gevoel voor de bal. Ga je team rond om elkaar de hand te schudden te , high-fiven and en elkaar op te peppen. Door anderen aan te moedigen, word je zelf meer zelfverzekerd. Kom net voor het fluitsignaal kort bij elkaar voor een teamyell: een goede manier om de teamgeest nog even te versterken.

facebook twitter